Gelen Öğrenci

Welcome Guide

 

Akademik Programlar

Türk-Alman Üniversitesi, akademik yapısını beş fakülte, iki enstitü ve bir meslek yüksekokulu ile güçlendirerek öğrencilere geniş bir eğitim yelpazesi sunmaktadır. Üniversitede 15 lisans, 18 yüksek lisans ve 10 doktora programı bulunmaktadır. Bu akademik programlar, uluslararası standartlara ulaşmayı hedefleyecek şekilde tasarlanmış olup, öğrencilere hem teorik hem de pratik derslerle kapsamlı bir eğitim sunmaktadır.

You can review the following links for more information about these programs.

* Lisans, Yüksek Lisans ve Doktora Programları

 

Başvuru ve Kabul Süreci

 

Erasmus değişim başvuru süreci, tüm başvuru sahipleri için sorunsuz ve verimli bir prosedür sağlamak amacıyla birkaç aşamadan oluşur. Süreç aday gösterme aşamasıyla başlar; bunu belge teslimi, değerlendirme ve son onay aşamaları takip eder. Her aşama, öğrencilerin değişim programına katılımını kolaylaştırmak ve Erasmus ile kurumsal yönergelere uygunluğun sağlanması amaçlanmaktadır.

Ortak kurum aday gösterimini yaptıktan sonra, Erasmus Ofisi başvuru belgeleri hakkında detaylı bilgiyi iki hafta içinde sağlar. Adayların başvuru süresi bitmeden gerekli tüm belgeleri teslim etmeleri gerekmektedir. Bu aşamadan sonra Erasmus Ofisi, başvuruları iki hafta içinde inceleyip değerlendirir. Kabul alan adaylara onay mektubu e-posta yoluyla gönderilecektir. Ayrıca, varış onay belgesinin belirli bir türüne ihtiyaç duyan öğrencilerin, bu belgeyi Türkiye’ye gelmeden önce Erasmus Ofisi’ne sunmaları gerekmektedir.
 
Step 1 – ) The nomination will be send to Erasmus Office by the partner institution.
 
Step 2 – ) Once we receive the nomination, the Erasmus Office will send you an email about the required documents for application in two weeks.
  Required Documents
Online Learning Agreement
* Copy of Passport ID pages
* Official Transcript of Records
* ID Photo
   
Step 3 – ) You will send the reauired documents to Erasmus Office before the application deadline.
   
Step 4 – ) Erasmus Office will review and assess the all applications for two weeks.
   
Step 5 – ) The Confirmation Letter will be sent with email to students whose applications are approved.
   
Note : The student who have spesific type of Confirmation of Arrival document, must send this document to Erasmus Oficce before arrival to turkey.
 

İkamet İzni

 
Üniversitemizde öğrenim görecek yabancı uyruklu öğrencilerin ikamet izni başvurusunda bulunmaları gerekmektedir. Yabancı uyruklu öğrenciler Türkiye’ye yasal yollarla giriş yapmış olması kaydıyla ve başka bir yasal kalış hakkına (uluslararası koruma başvuru/statü sahibi, geçici koruma sahibi, çalışma izni sahibi vb.) sahip olmamaları durumunda İkamet İzin Belgesi başvurusunda bulunabilirler.
 

Adım 1 – )

https://e-ikamet.goc.gov.tr adresinde bulunan e-ikamet sekmesinden “ İlk Kez İkamet İzni Başvurusu Yapıyorum ” alanı tıklanarak Başvuru Formu doldurulur. Bu alandaki bilgiler dikkatlice belirtilmelidir. Yanlış veya eksik bilgi olmaması halinde ikamet izni başvuru süreci uzayabilir. Başvuru Formu doldurulduktan sonra formun çıktısını alınır ve ilk sayfadaki imza alanı imzalanır.

Adım 2 – )

Gerekli belgeler ile İstanbul İl Göç Müdürlüğüne gidilir ve parmak izi verilir.
α Öğrenci Belgesi
α Başvuru Belgesi
α Pasaport

Adım 3 – )

İkamet izni başvurusu için gerekli belgeler hazırlanır.

 

α Islak İmzalı İkamet İzni Kayıt / Başvuru Formu
α Pasaport veya Pasaport Yerine Geçen Belge
α E – İmzalı veya Islak İmzalı ve Kaşeli / mühürlü Öğrenci Belgesi
α Son 6 Ayda Çekilen 4 Biyometrik Fotoğraf
α Genel Sağlık Sigortası Belgesi veya Özel Sağlık Sigortası Belgesi ( İkamet İzni Talep Süresini Kapsayan )
α İkamet Edilecek Yerleşim Yerini Gösteren Belge
   * Yerleşim Yeri Kendinizin ise Tapu Belgesi
   * Yerleşim Yeri Kiralık ise Noter Onaylı Kira Sözleşmesi
   * Yerleşim Yeri Yurt ise E – İmzalı veya Yurt Yetkilisi Tarafından Islak İmzalı ve Kaşeli / Mühürlü Belge
   * Yerleşim Yeri Otel vb. ise Bu Yerleşim Yerinde Kaldığına Dair Belge
   * Yerleşim Yeri Destekleyici Yanı ise Destekleyicinin Noter Onaylı Taahhüdü
      - Taahüt veren kişinin adına güncel yerleşim yeri belgesi
      - Taahüt veren kişinin adına güncel fatura ( Doğalgaz, Su ve Elektrik )
      - Taahüt veren kişinin adına güncel Nüfus Kayıt Örneği

α İkamet İzin Belgesi İçin Ödenen Bedelin Makbuzu

Adım 4 – )

Başvuru belgelerini, başvuru tarihinde en geç 10 gün sonra Uluslararası İlişkiler Koordinatörlüğü’nde ki Öğr. Gör. Canberk ARSLAN'a teslim etmelidir.

Not - 1

: Başvuru ülkeye giriş yaptıktan sonra en geç 30 gün içerisinde gerçekleştirilmelidir.

Not - 2

: Başvurunun teslim edilmesi başvuru tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde gerçekleştirilir.

Insurance


In accord with the social insurance laws in Türkiye, all international students studying at the higher education institutions shall have an insurance valid until the end of their study period. Please keep in mind that having a valid health insurance is a very necessary factor to be considered. If you needed medical treatment without presenting a valid health insurance, you would face the problem of having to pay a lot of money for your possible treatment at hospitals. Health insurance is also obligatory to get your residence permit, which will allow you to stay legally in Turkiye during your studies.

How to Get a Health Insurance?
There are a number of ways to be insured during your study period in Türkiye. You can choose one of them listed below to get your health insurance.

1 - ) Under Bilateral Social Security Agreements:
If you hold the citizenship of Germany, Austria, the Netherlands, Belgium, Luxembourg, France, Czech Republic, Romania, Albania, Bosnia and Herzegovina, the Turkish Republic of Northern Cyprus and have an insurance from the national medical insurance in your home country, you can benefit from the Turkish Social Security Insurance during your stay in Türkiye. Before coming here, you have to visit the government body responsible for national medical service and insurances in your town and get the document of bilateral social security agreement (approved and signed).
After coming to Türkiye, you have to go to the social security centre in Istanbul with this document and your passport. This will enable you to be recorded at the national social security system and to get your social security number.

2 - ) Private Insurance in your country:
If you have a health insurance policy in your country, you can use it during your stay in Türkiye. There are specific requirements for the health insurance policies of international students:
* Your insurance has to be valid in Türkiye
* If it is written in foreign language other than English, it has to be translated
* It has to meet the conditions stated below:
  Contracted Institutions Non - Contracted Institutions
  Annual Limit ( Minimum ) Contributions Annual Limit (minimum) Contributions
Outpatient Diagnosis and Treatment 2.000 TL 40% ( Insured )
60% ( Company )
2.000 TL 40% ( Insured )
60% ( Company )
Inpatient Diagnosis and Treatment Unlimited 0% ( Insured )
100% ( Company )
20.000 TL 20% ( Insured )
80% ( Company )

3 - ) General Health Insurance by the Turkish Government:
You can have general health insurance of the Turkish government. This governmental health insurance is called Genel Sağlık Sigortası (in short GSS) in Turkish.
In order to benefit from GSS, you have to apply to the social security centre (Sosyal Güvenlik Kurumu) located in the district where you will live in Istanbul after getting your Residence Permit card, on which you will find your Foreign ID number. You have to complete this process within 3 months after your arrival in Türkiye.

The documents required for application for GSS:
* Student Certificate
* Residence Permit Card
* Application Form à This will be taken from the social security centre.
* The Receipt proving the payment of GSS annual amount à You have to pay this amount to one of the branches of governmental post office (PTT).

4 - ) Private Insurance in Türkiye:
You can always purchase a private insurance policy after coming to Istanbul. There are a number of private insurance companies that issue policies for international students, but you have to be sure that the insurance covers the minimum requirements stated in “Option 2 – Private Insurance in your country”.

 

Accommodation

 

The Turkish-German University cannot provide accommodation in its dormitory due to the high demand of the local students.
However, Erasmus incoming students can choose to stay in our Guest House, which is located within the campus area.
About the Guest House:

* Guest House has a capacity of 14 people and consists of 4 single rooms, 2 rooms for 2 people and 2 rooms for 3 people. In our guest house rooms, there are bed, wardrobe, bedside table, desk, chair and full-length mirror. There is a bathroom and toilet in the common area, male and female separately.

* There is a common kitchen area in our guest house, and in the kitchen, refrigerator, electric cooker, kettle and microwave oven, as well as service materials such as plates, glasses, cutlery and cutlery, and an in-house intercom are available to guests. Our guest house has Wi-Fi connection, 24/7 hot water, central heating system and air conditioning. Towel set, disposable slippers and sewing kit are provided to our guests. Bathrooms are equipped with shampoo, shower gel, liquid soap and hair dryer.

* Food service is not provided in the guest house. Our guests can get food service by paying the guest fee in our dining halls located in the campus area on weekdays.

* The duration of stay is maximum 30 days.

* In case of leaving the guesthouse before the specified departure date without a valid excuse (judicial grounds, health report, assignment, etc.), the fee will not be refunded. Official documents must be submitted for excused exit requests.

* Prices for each room can be found below. The prices are for one-night accommodation.

-> Single Room: 1.875,00 TL

-> Room for 2 people (fee per person): 1.500,00 TL

-> Room for 3 people (fee per person): 1.125,00 TL

* Note : If you would like to reserve a room in the Guest House, please inform the International Office at least two weeks before your arrival.